صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | عضویت در سایت | لینکستان | RSS     
     درخواست عضویت در سامانه پیام کوتاه «مسکن نیوز» وابسته به مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت ایران     

   پنجشنبه 10 مهر 1393 - الخميس 07 ذوالحجة 1435 - Thursday 02 October 2014 


 اشتغال، مشکل اصلی شهرهای جدید

اشتغال، مشکل اصلی شهرهای جدید

آمار بازدیدها : 3019

مهمترین نکته در ویژگی‌های اجتماعی یک شهر جدید، ایجاد اشتغال و تنوع آن در شهر است
تفاوت اساسی در میان شهرهای جدید در ایران و دیگر نمونه‌های ساخته شده در جهان، نحوۀ ارتباط و تعامل کلان‌شهر با شهرهای اقماری خود است. این امر به خصوص در اقتصاد شهرهای جدید بیشتر خود را نمایان می سازد. آنچه که تجربه های موفق دنیا در امر ایجاد شهرهای جدید در برابر دیدگان ما می گذارد متفاوت با سیاست هایی است که امروزه ما در ایران با عنوان سیاست احداث شهرهای جدید می شناسیم. در انگلستان که پیشرو ساخت و احداث شهرهای جدید در دنیا است، پویایی و استقلال اقتصادی برای شهرهای جدید و یا اقماری اولین نکته ای است که در برنامه ریزی شهر به آن پرداخته می شود.
تا سال 1950 در بریتانیا 14 شهر جدید ساخته شد که 8 شهر آن در اطراف لندن برای اسکان و اشتغال ناحیۀ شهری آن بود. این تعداد در سال 1971 به 29 شهر و در سال 1973 به 33 شهر رسید. این شهرها برای اجرای سیاست تمرکززدایی مراکز صنعتی، جذب سرریز جمعیتی از کلان‌شهرها و رشد و توسعۀ اقتصادی در ابعاد ناحیه‌ای ساخته شدند.
آنچه که به ‌ویژه در لندن با عنوان ایجاد شهرهای اقماری اتفاق افتاد، ایجاد تعدادی شهرهای اقماری بودند که نسبت به لندن از استقلال نسبی برخوردار بوده و پس از طی یک دورۀ جنینی (انکوباتوری)، از استقلال کاملی نسبت به لندن برخوردار ‌شدند. عملکرد مشابهی نیز بدین صورت در کشورهای شوروی، هلند و به ‌ویژه در فرانسه انجام شد. این شهرهای اقماری به لحاظ برخورداری از تمامی ‌امکانات اولیه، تأسیسات خدماتی، اداری و تجاری که یک شهر کوچک به آن احتیاج دارد، در جایگاه مناسبی قرار داشتند. همچنین ایجاد کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچک و متوسط در کنار این شهر‌ها، مشکل اشتغال را در شهرهای جدید مرتفع می‌کرد. 
مهمترین نکته در ویژگی‌های اجتماعی یک شهر جدید، ایجاد اشتغال و تنوع آن در شهر است. مسئله‌ای که در شهرهای اقماری لندن به آن کاملاً توجه شد؛ به‌رغم آنکه برای لندن و شهرهای اقماری آن، تردد و سفرهای روزانه به مراتب ساده تر از ایران است و لندن بیش از 14 خط راه‌آهن واصله به شهر داشت اما با پیش‌بینی خروج صنایع و بسیاری از کارگاه‌ها از لندن به سمت حومه و استقرار آن در شهرهای اقماری اطراف، زمینۀ لازم برای خروج واقعی جمعیت از لندن فراهم شد. این در حالی است که ساکنین این شهرهای جدید علاوه بر در امان بودن از پیچیدگی‌ها و معضلات و مشکلات کلان‌شهرها، به علت نزدیکی و حمل ‌و نقل آسان، امکان دسترسی به شهرهای بزرگ را نیز داشتند.
اما آنچه که در کشور ما واقع شد، امری متفاوت با تجربه‌های موفق در دنیا بوده است. شهرهای جدید عمدتاً شهرک‌های خوابگاهی هستند که تنها وظیفۀ اسکان و حل مشکل مسکن کلان‌شهرها را به عهده دارند ولی همچنان اشتغال مسئله‌ای است که در کلان ‌شهرها به آن پاسخ داده می‌شود. تنها پیش بینی که برای اشتغال در این مناطق شده است کارگاه‌های کوچک صنعتی در شهرک‌های صنعتی و (عمدتاً) اشتغال ناشی از ساخت و ساز شهرهای جدید در طول مدت ساخت است که بدیهی است این نوع اشتغال به هیچ عنوان پایدار نیست. صنایع کوچک نیز (اگر امکان اجرایی شدن داشته باشند)، هرچند بتوانند اشتغال را در شهر جدید تا حدودی تضمین کنند ولی نمی توانند این قابلیت را برای شهر ایجاد کنند تا امکان رقابت با کلان شهر را از لحاظ اقتصادی داشته باشد. آن‌گونه که تجربه نشان داده است، کارگاه‌های کوچک نمی‌توانند سبب ساز پویایی اقتصادی در شهرهای جدید شوند. این کارگاه ها تنها باعث تعدیل جمعیت (بین کلان شهر و شهر جدید) به صورت موقتی می شوند اما در نهایت مشکلات کلان‌ شهرها را همچنان به قوت خود باقی می گذارند و مشکلات عدیدۀ جدیدی نیز برای این شهرهای خوابگاهی که شهرهای جدید نامیده می‌شوند، به وجود می آید. از طرف دیگر رابطۀ کلان ‌شهر با شهرهای اقماری اطراف خود در یک فرآیند نامناسب تعریف می‌شود و به جای آنکه کلان‌شهر به مانند یک مادر، تلاش در جهت رشد و توسعۀ شهرهای اقماری اطراف خود داشته باشد و زمینۀ استقلال آن ها را فراهم نماید تا در بلند مدت این ‌شهر جدید تبدیل به قطب توسعه شود، با جذب نیروی انسانی فعال به خود و عدم ایجاد فرصت‌های شغلی در شهرهای اقماری، امکان تبدیل شدن آن به یک محیط پویای اجتماعی تحت عنوان شهر را از شهرک‌های اقماری اطراف خود سلب می‌کند و این تعامل نادرست در سلسله مراتب بعدی نیز باعث پدید آمدن مشکلات دیگری می‌شود.
 

 
 صفحه اصلی | درباره ما | ارتباط با ما | عضویت در سایت | لینکستان | RSS  

© 2008, maskannews.ir. All Right Reserved.

استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.
info@maskannews.ir


atf dop