۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۹

پیمانکارانِ کارفرما / توجیه فنی خط ویژه خیابان مطهری و بهشتی چیست؟

عاملی که در تعریف این قبیل پروژه‌ها نباید از آن غافل شد نقش منافع پیمانکاران بخش خصوصی است؛ پیمانکارانی که در بسیاری از نهادها دستی در تعریف طرح‌ها دارند و خود در این سمت میز و تحت عنوان بخش خصوصی، اجرای پروژه‌های تعریف شده را بر عهده می‌گیرند.

خط ویژهخیابان‌ها مسدود می‌شوند، نرده‌ها و گل میخ‌ها در سطح خیابان‌های شهر نصب می‌شوند تا خطوط اتوبوس رانی بی.آر.تی و ویژه راه اندازی شود.

خیابان‌ها مسدود می‌شوند، عملیات عمرانی آغاز می‌گردد تا اتوبان‌ی جدید، قلب بافت مسکونی را بشکافد و به پیش رود.

خیابان‌ها مسدود می‌شوند، کارگران مشغول کارند تا در این مسیر هم پیاده راهی خلق کنند که ورود وسایل نقلیه به آن ممنوع است.

خیابان‌ها مسدود می‌شوند… این حکایت روند “توسعه شهری” در کلانشهر تهران است و این چنین است که هر روز پروژه‌های متعدد ترافیکی با یا بدون توجیه فنی در تهران به اجرا درمی‌آیند؛ اما نهایتا مشخص نمی‌شود تعداد شهروندانی که آن پروژه، ترددشان را تسهیل می‌کند بیشتر است، یا تعداد آنهایی که با اجرای این پروژه‌ها رفت و آمدشان دچار اختلال می‌گردد؟ اما آنچه مشخص است اینکه این طرح‌ها کسب و کار پیمانکاران مربوطه را خوب رونق می‌دهد.

به گزارش مسکن نیوز نتیجه چنین افراطی در اجرای پروژه‌های ترافیکی، افزایش شدید هزینه‌های شهرداری تهران است. روی دیگر این سکه، کمبود منابع مالی و متوسل شدن شهرداری به روش‌های ناپایدار کسب درآمد نظیر تراکم فروشی است که خود منجر به افزایش بار جمعیتی شهر و لزوم تعریف پروژه‌های جدید ترافیکی خواهد شد.

در آخرین مورد از این قبیل پروژه‌ها، شهرداری تهران اقدام به راه اندازی خط ویژه اتوبوس در مسیر بهشتی ـ مطهری کرده است. این دو خیابان یک طرفه به موازات هم و در فاصله ۵۰۰ متری از یکدیگر امتداد دارند و به دلیل نزدیکی به هم، به خوبی کارکرد یک خیابان عریض دوطرفه را ایفا می‌کنند. اما از ابتدای امسال، شهرداری یک لاین از این خیابان‌ها را خط کشی و جداسازی کرده و به تردد اتوبوس در خلاف جهت حرکت اتومبیل‌ها اختصاص داده است.

خیابان بهشتی خیابان مطهری

سوالی که وجود دارد این است که اجرای چنین پروژه‌ای چه توجیه فنی دارد؟ دو خیابان بهشتی و مطهری در تهران علیرغم ترافیک نسبتا متراکم خود مسیر مناسبی برای برای تردد شرق به غرب بسیاری از شهروندان است. اما اختصاص یک لاین این دو خیابان به خط ویژه در این مدت موجب افزایش ترافیک، ایجاد بی نظمی و حوادث متعدد، نارضایتی ساکنان و کسبه شده است و از سوی دیگر طی چند هفته گذشته، استقبال چندانی هم از اتوبوس‌های این مسیر نشده است.

شاید یکی از دلایل چنین تصمیماتی که در تضاد با مدل‌های ترافیکی مرسوم در جهان است، عدم تخصص تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران در حوزه مسوولیت خود باشد.

همچنین عاملی که در تعریف این قبیل پروژه‌ها نباید از آن غافل شد نقش منافع پیمانکاران بخش خصوصی است؛ پیمانکارانی که در بسیاری از نهادهای دولتی و عمومی با واسطه یا بی واسطه دستی در سیاست گذاری و تعریف طرح‌ها دارند و خود در این سمت میز و تحت عنوان بخش خصوصی، اجرای پروژه‌های تعریف شده توسط خود یا دوستانشان در دولت و شهرداری را بر عهده می‌گیرند.

تاثیر منافع فعالان بخش خصوصی در تصمیم گیری‌های بخش عمومی، موضوعی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. برخی کشورها برای مقابله با چنین پدیده‌ای تصدی مسوولیت در نهادهای عمومی و دولتی را برای افرادی که صاحب سرمایه‌ای بیش از یک حد مشخص هستند، ممنوع کرده‌اند.

در هر صورت انتظار بی‌جایی نیست که اجرای طرح‌های عمرانی از جیب شهروندان و به نفع پیمانکاران متوقف گردد. هرچند تجربه نشان داده شهرداری تهران اغلب طرح‌های خود را بدون توجه به انتقاد کارشناسان و اعتراض شهروندان به پیش می‌برد و معتقد است که پس از مدتی شهروندان به این طرح جدید عادت خواهند کرد.

به نقل از مسکن نیوز

  • لینک خبر : http://maskannews.ir/?p=6053
  • دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

    *